Beste Meneer Marktplaats,
Graag vraag ik uw aandacht voor wat opmerkingen over uw website. Uw lay-out vind ik niet zo mooi, maar dat is subjectief. Ik wil het even hebben over objectieve zaken en die benader ik met een positieve insteek. Ik beperk mij ook tot de auto-advertenties, want de verdere Stiefbeen-collectie waar Nederland van af wil, boeit mij niet zo. Nee, het gaat om uw auto-advertenties.
Is er dan iets met die auto-advertenties, hoor ik u al zeggen? Ja, dat vind ik. Op de website ‘Opgelicht’ wordt Marktplaats vol in de spotlights gezet met wat rare uitspattingen van louche handelaren die manipuleren met de Nationale Auto Pas. Met wat sensatiebeelden die werden gemaakt met een verborgen camera inclusief gillende ADHD-voice-over. Goed voor de kijkcijfers, zullen we maar zeggen. Toch is het negatieve aandacht voor Marktplaats en dat is toch op z’n minst vervelend.
Zolang auto-advertenties bestaan, wordt er gesjoemeld door autohandelaren. Drie wrakken werden omgetoverd tot één gammel exemplaar met garantie tot de hoek of tot de pitbull op je werd losgelaten. Kilometertellers terugdraaien was een eitje en toen het wat ingewikkelder werd, wist een gesjeesde IT-er wel hoe je dat moest doen. Service voor de deur. Met importauto’s is het al helemaal een feestje. De teller over de grens flink opvoeren om de BPM naar beneden te krijgen en vervolgens de teller weer naar beneden om de potentiële koper om de tuin te leiden.
En intussen, beste Meneer Marktplaats, laat u het allemaal gebeuren. Waarom? Eenvoudig. U denkt in eenheden. Hoe meer advertenties, hoe beter. Het gaat om geld, niet om kwaliteit, niet om de consument te beschermen. Ja, voor de bühne. Als het maar geen geld kost. Feitelijk is uw platform erg raar. U tuigt het op, schrijft uitgebreide software en als het keurige theater er is, zet u de deur open voor keurige bezoekers en vergeet u geldbelust de portier die alles in goede banen moet leiden.
Zelfs als dat jarenlang gedonder oplevert, verandert u niet of nauwelijks en de portier is er nog altijd niet. Waarom? Er is maar één reden: de Marktplaats-kassa moet rinkelen. Niet meer, niet minder. En wéér voor de bühne beweren dat knelpunten worden opgelost. Wat vervolgens niet gebeurt.
Autohandelaren kun je simpelweg verdelen in niet-bonafide en bonafide handel. Niet-bonafide is de collectie ongeregeld die doelbewust misbruik maken van Marktplaats, bonafide zijn de bedrijven die aangesloten zijn bij de BOVAG. Weliswaar een bescheiden criterium, maar een onneembare drempel voor de oplichter die voortdurend zijn bedrijfsnaam verandert en de kluit wil belazeren.
Is de BOVAG dan zaligmakend? Nee hoor, maar het is wel een realistisch uitgangspunt voor online-aanbieders. Anders gezegd, beste Meneer Marktplaats, flikker (permettez le mot) alles wat NIET-BOVAG is van de website, schakel een portier in om dat zo te houden en transformeer Marktplaats naar een professioneel autodomein. Stop ook met broodroof met het ongepast rond de advertenties aanbieden van financieringen en verzekeringen, dat kunnen de BOVAG-leden zelf wel. Biedt ze die mogelijkheden, ze willen wel, verzeker ik u.
Stoppen met denken in centen kan een beloning in euro’s worden door aanpassing van het beleid. Als dat verandert, wordt het onbetrouwbare platform dat Marktplaats nu is, plotsklaps écht de website als je als consument een betrouwbare auto zoekt. En ja, ik weet best dat er ook idioten onder consumenten rondwandelen die 3000 euro bieden op een auto van 30K. Een verstandig autobedrijf laat zulke mafketels links liggen. Creëer een mooi platform, beste Meneer Marktplaats. Een mand met glimmend fruit waar consumenten gretig toehappen. Het is toch raar als je beschimmelde en rotte appels laat liggen? Nou dan!