Er moet nog flink wat gebeuren om aan de ambities voor een volledig emissieloze vloot personenauto’s in 2050 te voldoen, zo blijkt uit het ‘Keuzeonderzoek adoptiegedrag EV-occasions’ dat TNO in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft uitgevoerd.
In het rapport wordt gekeken welke aspecten belangrijk zijn voor welke groepen potentiële kopers van een tweedehands elektrische auto.
Keuzegedrag
In de steekproef zijn 1512 respondenten opgenomen die de komende 5 jaar de aankoop of lease van een tweedehands auto overwegen. Uit de analyse blijkt:
- 48 procent van alle gemaakte keuzes in het experiment waren voor een elektrisch voertuig (ev).
- Steeds meer mensen hebben wel eens een elektrische auto bestuurd (26% in 2020 versus 40% in 2023). Mensen met ervaring kiezen vaker voor ev. Ook mensen die inschatten voldoende kennis te hebben over ev, kiezen vaker voor ev.
- Een elektrische auto wordt door de meeste respondenten (59%) als haalbaar geacht. Veel mensen hechten bij de keuze waarde aan de ervaring of het advies van anderen.
- In de keuzes waren de aankoopprijs, actieradius en kilometerstand het meest doorslaggevend bij de keuzes (samen voor 76% bepalend bij de keuzes).
5 kopersgroepen
In de analyse zijn door middel van een zogenoemde ‘latent class analysis’ 5 groepen kopers samengesteld, die soortgelijk gedrag vertonen in hun keuzes:
- De EV pionier. Een groep die in 95 procent van de keuzes voor ev kiest (15% groot)
- De volger. Kiest in 87 procent van de keuzes voor ev (12% groot)
- De prijsbewuste. Kiest in 61 procent van de keuzes voor ev (14% groot)
- De zekerheidszoeker. Kiest in 44 procent van de keuzes voor ev (33% groot)
- De fossiele rijder. Kiest in 3 procent van de keuzes voor ev (27% groot)
Voor al deze groepen is gekeken welke keuzes zij maken, wat voor hen belangrijk is bij de keuzes, en hoe de keuzes veranderen wanneer bijvoorbeeld de prijs daalt of de range groeit.
Effecten ev-markt
Om een inschatting voor de markt te kunnen maken is daarnaast in scenario’s gekeken hoe de vloot van gebruikte auto’s eruit kan gaan zien en welke groei in keuzes voor ev hiervoor nodig is. De meest rooskleurige scenario’s (gecombineerd), zouden een aandeel ev in de occasionvloot van 70 procent kunnen opleveren in 2040. In de praktijk zal deze combinatie van scenario’s volgens de samenstellers echter uitzonderlijk zijn.
Vliegwiel
Om een vliegwiel naar zo veel mogelijk emissieloze auto’s te creëren is het belangrijk om de groepen ‘Volgers’, ‘Prijsbewusten’ en de ‘Zekerheidszoekers’ – samen zo’n 60 procent van de respondenten – aan boord te krijgen. Een lagere aanschafprijs en hogere benzineprijs zijn voor hen vrij bepalend in de keuzes.
Ook meer aandacht voor perceptie en onderliggende waarden, zoals ‘vertrouwen’ en ‘zekerheid’ kan naar het oordeel van de onderzoekers bijdragen. Bijvoorbeeld door de snel groeiende mogelijkheden van ev’s onder de aandacht te brengen, zoals de snel groeiende actieradius en het gegeven dat steeds meer ev’s ook een aanhanger of caravan mee kunt nemen.