Het aantal deelauto’s in Nederland is met 23% gestegen in 2023, van 6.442 in 2022 naar 7.920 deelauto’s. Dat blijkt uit het jaarlijks onderzoek van CROW-KpVV (Kennisplatform Verkeer en Vervoer).
In de cijfers zijn vooral het aantal deelauto’s opgenomen uit de vloot van professionele autodeelbedrijven. De particuliere initiateven zijn buiten beschouwing gelaten; gegevens hierover zijn niet altijd beschikbaar en het aantal deelauto-initiatieven fluctueert. Hoewel het meest bekende initiatief, Snappcar, tegenwoordig ook de mogelijkheid biedt van keyless autodelen. Die (veel)gebruikers zijn wel opgenomen in de statistieken. Weer niet opgenomen: poolauto’s van bedrijven die niet via een provider worden aangeboden, huurauto’s die niet per uur zijn te reserveren of die niet 24 uur per dag digitaal zijn te openen, carpoolen en ritdeelconcepten.
Kortom, de cijfers tegenwoordig geven een goed zicht op de populariteit van autodelen. Zoals ook wat betreft het aandeel EV: bijna de helft (48%) van alle deelauto’s is elektrisch. Dit aandeel is flink gestegen ten opzichte van 2022 (37,9%). Het tempo van elektrificering ligt fors hoger dan in het Nederlandse wagenpark, waar het aandeel elektrische personenauto’s 7,1% is (peildatum 31-08-2023, bron RVO).
Elektrificatie van het wagenpark is bovendien niet alleen te zien in de grote steden, maar ook in de weinig stedelijke en niet stedelijke gebieden, bijvoorbeeld in Eemsdelta, Woensdrecht en Lochem waar het volledige wagenpark van deelauto’s elektrisch is.
De stijgende lijn in aantal deelauto’s is vanaf 2020 goed te zien. Met name roundtrip, waarbij de deelauto een vaste plek heeft, neemt toe vanaf 2020. Vooral doordat deelmobiliteitsaanbieders hierin investeren. Free-floating, community based en keyless Peer-to-Peer laten vanaf 2022 een grotere stijging zien dan in de jaren ervoor. In dit onderzoek is overigens het gebruik van deelauto’s niet meegenomen.
BRON: TrendsinAutoleasing