Het is wat naïef om te denken dat alles hetzelfde zijn blijven. Of dat het je tijd wel uit zal dienen. Laten we het eens hebben over de restwaarde van een auto. Is dat niet toevallig het meest heikele punt van een auto? De reden waarom autoverkoper en koper steggelen> De autoverkoper wil zo duur mogelijk verkopen om vervolgens bij inruil alle smoezen uit het rek te trekken om zo min mogelijk voor de auto te betalen. En als de koper bij inruil verkoper wordt, wil hij meer. Véél meer meestal. Maar goed, dát spelletje kennen. Handjeklap hoort erbij. Maar de kernvraag is: wat is de restwaarde van een auto in tijden van gesjoemel, elektrificatie en wankel beleid van gemeentelijke en landelijke overheden.
Begin jaren tachtig schreef ik mijn eerste boekje over gebruikte auto’s. Dat kreeg veel aandacht, vooral omdat ik de plus- en minpunten per automodel en type vermeldde. Maar óók de restwaarde. Natuurlijk was er de ANWB-lijst, Eurotax, maar omdat ik altijd alles beter denk te weten, had ik zo mijn eigen methodiek. Niet lang daarna bedacht ik de naam AutoDisk en dat werd een compleet softwarepakket met van alles, maar vooral wéér restwaarde. Ik deed het van de hand en tot op de dag van vandaag werken er heel wat bedrijven mee.
De restwaarde van een auto stond altijd al centraal bij inkoop, verkoop en lease, maar er worden nu van alle kanten verschrikkelijk veel pijlen geschoten en het berekenen, vooral op de langere termijn, wordt er niet eenvoudiger op. En dat allemaal binnen het sterk veranderende landschap van AutoLand. De vraag is: wat moet je dan?
Het middelgrote autobedrijf zal de komende jaren worden opgeslokt door de marktreuzen. Grote stofzuiger is Van Mossel die alles inlijft wat enigszins interessant is. Wie niet wordt opgekocht door een grote partij moet op zijn tellen passen. Het gevaar komt ook uit de hoek van de fabrikanten die via importeurs strakke regels hanteren binnen contracten die weinig ruimte bieden aan dealers. Garageformules bieden m.i. de beste kansen om te overleven. Voor kleine autospecialisten is er nog wat ruimte, maar niet veel. Zoals ik al zei: wat moet je dan? Antwoord: word creatief met de restwaarde van een auto.
Als de toekomst onzeker is en je moet een gokje wagen, waarom doe je dat dan niet met iets wat de spil is van elke koop en verkoop: de restwaarde? Hoe? Simpel: maak zwart-op-witte afspraken op basis van redelijkheid en billijkheid, niet met slimme streken. Je bindt de klanten voor jaren aan je bedrijf en diezelfde klanten zullen zuiniger met hun auto omspringen. Als ze dat niet doen, krijgen ze minder terug. Beloof ze dat je de auto terugkoopt, natuurlijk alleen bij aanschaf van een nieuwe auto. Leg het bedrag vast en het bespaart je handjeklap als de auto uiteindelijk terugkomt. De TerugKoopVerklaring voor particulieren. De TKV waar je een beter gevoel van krijgt dan bij een afgetrapte leasebak die op je stoep wordt geparkeerd.
Is zo’n TKV een groot risico? Nee hoor. Met voldoende vakkennis is het geen probleem, zolang verkopers zelf geen restwaarde mogen vaststellen. Daar moeten richtlijnen voor zijn. Met logisch denken kom je een heel eind. Met creatief denken maak je de beste kans om iets duurzaams te realiseren. Doe je niets dan wordt het ook niets.